Stemtraining, waarom zou je dat doen?
Heb je weleens gedacht:
- Volgens mij is de inhoud heel interessant. Wat jammer dat het zo saai en eentonig overkomt.
- Docent: ik verlies de aandacht van de leerlingen als ik langer aan het woord ben.
- Ik laat me snel intimideren door anderen, die het ‘beter weten’. Dan ga ik zacht praten. Dat is heel onhandig in mijn beroep.
- Mijn stem past niet bij mijn functie. Omdat ik nogal jong klink nemen mensen nemen mij in eerste instantie niet serieus.
- Als ik gespannen/zenuwachtig ben hoor je dat direct aan mijn stem. Ik wil graag zekerder overkomen.
- Ik praat heel snel, maar dat doen ze allemaal in mijn familie, dus daar zal wel niets aan te doen zijn.
“Ben ik mezelf nog wel als ik mijn stemgebruik professionaliseer? Ik heb het gevoel dat ik dan toneel moet spelen!”
Je stem is ontzettend belangrijk. We praten er de hele dag mee en dat doen we al ons hele leven. We geven informatie door WAT we zeggen, en vooral ook door HOE we het zeggen. C’est la ton qui fait la musique.
Individueel traject stemtraining/ -coaching:
Ik help je de juiste toon te vinden. De stem die bij jou past, uniek, ontspannen en krachtig. In een intake bespreken we je leerdoel en spreken we af hoeveel sessies daarvoor nodig zijn. Vaak zijn 4 sessies al voldoende om een blijvend resultaat te bewerkstelligen.
Hoe ziet een individueel traject er bijvoorbeeld uit?
- Inventariseren leervraag. Hoe kom je over, hoe wil je over komen? Wat zie ik en hoor ik, inventarisatie van adem, spreken en spreekhouding.
- Oefeningen waarmee je je instrument leert kennen en deze vocal tools (adem, volume, tempo, timing en melodie) toepassen in de praktijk.
- Onderzoeken wat je belemmert om je stem vrij te gebruiken. Wat zit er achter je vraag.
- Leren omgaan met spannende situaties welke je stemgebruik beïnvloeden. Je verhaal met overtuiging en zelfverzekerd vertellen.
Nieuwsgierig geworden? Wil je weten of stemcoaching wat voor je is? Wat het kost? Neem contact met me op. Bel gerust en krijg gratis stemadvies.